Animatie: getuige van de creatie van de boodschap

Er zijn natuurlijk legio manieren te bedenken om een video te maken, maar hoe komt het toch dat juist een whiteboard animatie tegenwoordig zoveel aandacht trekt? Is dat soms het tekenen zelf, een van de oudste vormen van visuele communicatie?

 

Animatie - de geboorte van de boodschap

De boodschap overbrengen

Voor elke tekening die wordt gemaakt is het beeldend vermogen, de fantasie van de ontvanger nodig om de boodschap tot leven te brengen. Bij een whiteboard animatie ben je als het ware getuige van de creatie van een illusie. Door te kijken naar de lijnen die ontstaan en vervolgens iets herkenbaars te ontdekken. Dat is blijkbaar iets magisch dat ons altijd zal fascineren.

Storytelling

De tekeningen moeten uiteraard het verhaal of de boodschap, ondersteunen. Storytelling is dan ook de kern van een whiteboard animatie. Of het nu een droom is die je wilt uitleggen of dat het gaat om een instructievideo. De kracht van een whiteboard animatie is dat de gesproken tekst volledig synchroon loopt met het visuele verhaal. Onderzoek wijst ook uit dat als dat gebeurt de boodschap effectiever is. Je begrijpt het sneller, maar je onthoudt het ook beter.

Geloofwaardig en toegankelijk

Er zijn verschillende manieren om een tekening tot stand te laten komen. Zeker met de mogelijkheden en de kracht van een computer. In een wereld die zo gedomineerd wordt door computers, is het ook vaker goedkoper en makkelijker dan een video te maken met echte acteurs en props. En het is juist het menselijke element van een whiteboard animatie dat de video échter, geloofwaardiger en toegankelijker maakt.

Bekijk onze whiteboard animaties die we maakten voor onder meer de ZonnebloemMSD en Veldhoen + Company.

(Foto header: Klearchos Kapoutsis/CC)

Reacties zijn gesloten.