De beeldparadox: grotere foto’s, kleinere budgetten…

Internetverbindingen worden sneller en schermen groter. Goed nieuws voor websites en (online) magazines, die nog meer ruimte kunnen maken voor beeld. Paradoxaal genoeg lijken de aandacht en budgetten voor beeld echter alleen maar te krimpen…

Collega Remco merkte het al op in dit eerdere blog: goed beeld voegt veel toe aan de boodschap van je verhaal. Maar door die ‘beeldparadox’ krijgt schermvulling in de vorm van niet-relevant beeld of generieke stockfoto’s tegenwoordig ruim baan. Soms lijkt het beeld er alleen maar bij te staan om het scherm te vullen. Dat komt je boodschap natuurlijk niet ten goede.

Beeldparadox - beeld versus inhoud

Stockfotografie

Oké, het is goedkoop, het is er van bijna elk denkbaar onderwerp en het is meteen beschikbaar: stockfotografie. Maar de prijs die je betaalt is navenant. De foto’s zijn nooit uniek en kunnen dus overal opduiken. Zie bijvoorbeeld model Ariane. Ongetwijfeld heb je haar al eens ergens gezien, als meestgebruikte ‘stockmodel’ ter wereld. Moet zij dan het gezicht van jouw onderneming worden?

En omdat stockfoto’s zo universeel zijn, druipt het ‘stockgevoel’ er soms vanaf. Dat pikken de bezoekers van je website bewust of onbewust ook op. Neem nou al die stockfoto-artsen, die het niet zo nauw nemen met veiligheid. Daarnaast is al uit onderzoek gebleken dat een echte foto beter werkt dan een stockbeeld. Authenticiteit telt!

Niet-relevante content

Naast authenticiteit is ook relevantie belangrijk. Helaas ontbreekt het daar nog wel eens aan. Neem Dichtbij.nl, de regionale nieuwswebsites (waar TMG onlangs de redacties van ontsloeg, trouwens). Elk nieuwsitempje moet blijkbaar beeld bevatten. Het gevolg? Ieder bericht over treinvertragingen of spoorwerkzaamheden wordt voorzien van een voorbijrazende intercity (wacht even: ‘Geen treinverkeer mogelijk’, was toch de boodschap?). En wanneer ergens een potloodventer gesignaleerd wordt, komt hetzelfde beeld van een verkeersbord weer terug. Ongetwijfeld ooit lollig bedoeld…

Geen trein, maar wel op de foto...
Creatief stockbeeld...

#Topdiefoto

Bekijk op Twitter eens de hashtag #topdiefoto. Met name @martijnkleppe, die bij de Koninklijke Bibliotheek werkt en al eens promoveerde op iconische foto’s, deelt er talloze missers qua (stock)fotografie bij (nieuws)artikelen. De ene nog gênanter dan de andere…

De moraal van het verhaal? Kies voor échte foto’s of op maat gemaakte illustraties, die ook nog eens aansluiten bij je geschreven content.

Reacties zijn gesloten.