Napoleon Brasil: consumenten kiezen!

Napoleon is een populair snoepje bij de Nederlandse consument, in zeven verschillende smaken. Daar wil Napoleon graag een nieuwe, tropische vruchtensmaak aan toevoegen. Maar welke moet dat zijn? Het antwoord: crowdsourcing. En wat is dan een goede timing? Precies de periode dat het Nederlands elftal zich zou gaan kwalificeren voor het WK Voetbal in Brazilië!

Crowdsourcing is uiteraard niet nieuw. Het idee dat je consumenten, gebruikers of belangstellenden betrekt bij de ontwikkeling van je product. In dit geval het vaststellen van de nieuwe tropische vruchtensmaak voor Napoleon. De voordelen van deze vorm van co-creatie zijn legio, maar de belangrijkste plus voor het merk is misschien wel dat het een band opbouwt met de échte liefhebbers, de fans, de ambassadeurs.

Centraal in de campagne die Commond voorstelde en ontwikkelde, staat Facebook waar consumenten hun favoriete nieuwe smaak voor Napoleon Brasil kunnen kiezen. Hoofdprijs: een snoepreisje voor twee personen naar Rio de Janeiro. En als ‘troostprijs’: een proefpakketje met vijf tropische vruchtensmaken. Want iedereen die op Facebook minimaal drie vrienden of vriendinnen vraagt om de actie te ‘liken’, krijgt een proefpakketje met tropische vruchtensmaken thuisgestuurd.

Om verder bekendheid te geven aan de consumentenactie is gebruikgemaakt van diverse media. Zo is op 538, Slam FM en 100% NL dagelijks, drie weken lang, een radiocommercial te horen geweest. De actie wordt bovendien ondersteund door advertenties in ‘boodschappenmagazines’, zoals Allerhande, Hallo Jumbo en Boodschappen. Een advertentiecampagne binnen Facebook deed de rest.

Commond bedacht het concept en ontwikkelde de campagne, werkte ‘het mechanisme op Facebook’ uit en vertaalde dat in een aantrekkelijk design, ook voor de website (www.mijn-napoleon.nl), printadvertenties en een leaflet. Daarbij waren we ook verantwoordelijk voor concept en productie van de radiocommercial.

Het resultaat tot nu toe? In minder dan 5 weken werd de Facebook-pagina bijna 20.000 keer ‘ge-liked’, brachten 13.500 consumenten hun stem uit en wilden ruim 6.300 snoepliefhebbers een proefpakketje ontvangen. Ook benieuwd of meedoen? Dat kan nog tot 1 november! Kijk op facebook.com/OfficialNapoleon