Flexibel en pragmatisch naar een jaarverslag

Starten met de productie van een jaarverslag in een periode dat je klant het middelpunt wordt van een mogelijke overnamestrijd door een multinational en een investeringsmaatschappij. Dan lijkt het alsof je als producent slecht uit de startblokken komt…

Het tegendeel is waar. Flexibiliteit, doortastendheid en pragmatisme zorgden ervoor dat vorige week het jaarverslag van Draka Holding van de pers rolde. Ruim op tijd voor de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Met het jaarverslag legt Draka verantwoording af over het strategisch beleid van het afgelopen jaar. Daar deed en doet de definitieve verkoop aan Prysmian uiteindelijk niets aan af.

Transparantie

De inhoud werd op de ontwikkelingen afgestemd en op dezelfde transparante manier als voorgaande jaren over het voetlicht gebracht. Overzichtelijk en to-the-point. In 2006, 2007, 2008 en 2009 werd het jaarverslag van Draka overigens beloond met een certificaat van Scenter voor de transparantie in de weergave van het ondernemingsbeleid.

Thematische invulling

De thematische invulling van het Engelse en Nederlandse jaarverslag is gebaseerd op drie belangrijke pijlers uit de Draka-strategie. Ten eerste valt of staat het succes van een onderneming met de passie om zo goed mogelijk in te spelen op de vraag van de klant. Daarnaast is dat de overtuiging dat juist in economisch moeilijke tijden innovatie van het grootste belang is en tot slot dat écht toegevoegde waarde voortvloeit uit het ontwikkelen van sociaal en milieuverantwoorde oplossingen en het leveren van duurzame prestaties. In de breedste betekenis. Onder het adagium ‘one century, one goal, one planet’ werd invulling gegeven aan het honderdjarig bestaan van Draka in 2010, de commerciële successen en het beleid op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Het resultaat

Draka Holding, dat sinds begin april niet meer beursgenoteerd is, ontwikkelt, produceert en verkoopt wereldwijd kabeloplossingen voor toepassingen in vliegtuigen, treinen en auto’s, in schepen, op booreilanden, in liften en windmolens, in huizen en kantoren. Commond bedacht – voor het zesde achtereenvolgende jaar – het concept voor het jaarverslag, werkte dit (redactioneel) uit en realiseerde de totale productie. Benieuwd naar het eindresultaat? Op de corporate website van Draka is een digitale versie te zien.