Even sparren?

Voor welke (creatieve) uitdaging staat jouw organisatie? We bieden graag aan om eens een uurtje vrijblijvend te sparren. Kun je meteen beoordelen of Commond het bureau is dat jouw organisatie en uitdagingen begrijpt. Bel 076 - 530 24 30 en vraag naar John Brands of Martijn Schillemans. Maken we nog dezelfde week een afspraak, drinken we koffie (of iets anders) en weet je meteen of er een klik is.

Neem contact op!
 

6 tips om dit jaar te scoren met infographics

Ons brein verwerkt beeld vele malen sneller dan tekst. Voor het in beeld brengen van feiten, processen en relaties, is een infographic daarom een uitstekend middel. Mits doordacht en goed gemaakt natuurlijk. Wil je in 2018 werk maken van infographics? Deze 6 tips helpen je op weg.

1. Ga na of je communicatieboodschap zich leent voor een infographic.

Zijn de data visueel weer te geven? Kun je bijvoorbeeld een vergelijking maken tussen A en B, is sprake van een proces of stappenplan, van een geheel bestaande uit verschillende onderdelen? Kun je veranderingen in de tijd laten zien, verbanden en relaties tussen X, Y en Z of geografische verschillen? Dan valt er wat te verbeelden.

2. Bedenk één vraag die relevant is voor de doelgroep en stem daar inhoud, lay-out en beeld op af.

Selecteer alleen data die nodig zijn om de vraag helder te beantwoorden. Informeren doe je met harde cijfers. Adviseren of begrip kweken? Selecteer dan de gegevens die je nodig hebt voor een logisch verhaal en licht ze toe. Wil je de houding van de doelgroep beïnvloeden? Gebruik in dat geval ook softe data, zoals quotes, en ga in op misverstanden. Gaat het erom gedrag te veranderen, dan zijn argumenten belangrijk, net als een duidelijke call-to-action.

3. Sla vervolgens grote hoeveelheden informatie ‘plat’ tot visuele content.

Denk in informatieve beelden en zoek naar natuurlijke associaties. Bedenk wat de kijklijn wordt. Orden/groepeer de gegevens en maak een simpele indeling (mindmap). Een ‘cheat sheet’ met een overzicht van veelgebruikte vormen voor infographics (zie afbeelding) kan helpen! Maak vervolgens een schets op papier.

4. Zorg dat de visualisatie van data het begrip bevordert.

Als bijvoorbeeld de kleur groen voor natuur staat, blijft dat zo in de hele infographic. Voorkom dat de aandacht alle kanten op gaat. Beperk je tot maximaal vier hoofdkleuren en kies lichtere varianten daarvan als meer kleuren nodig zijn.

5. Voorzie de infographic van een duidelijke kop.

De kijker moet meteen kunnen begrijpen welke vraag de infographic beantwoordt. En de infographic moet op zichzelf kunnen staan, ook al maakt hij deel uit van een artikel.

6. En, misschien wel de belangrijkste: doe het niet alleen!

Een eenvoudige tijdbalk of grafiek is nog wel zelf te maken met de vele online tools die er zijn. Maar voor een complexe infographic zijn meerdere disciplines nodig. Zoals een redacteur, die de vraag onderzoekt, omzet in kernachtige teksten en inhoud en beeld kan verbinden. Vanzelfsprekend een designer die data en tekst vertaalt naar beeld. En misschien wel een analist die complexe data ontcijfert en een programmeur die de infographic interactief en dynamisch maakt.

Aan de slag met infographics? Wij helpen je graag om dit jaar je mooiste infographic ooit te maken! Laat je inspireren door deze voorbeelden.

Geen reacties

Plaats een reactie: