Even sparren?

Voor welke (creatieve) uitdaging staat jouw organisatie? We bieden graag aan om eens een uurtje vrijblijvend te sparren. Kun je meteen beoordelen of Commond het bureau is dat jouw organisatie en uitdagingen begrijpt. Bel 076 - 530 24 30 en vraag naar John Brands of Martijn Schillemans. Maken we nog dezelfde week een afspraak, drinken we koffie (of iets anders) en weet je meteen of er een klik is.

Neem contact op!
 

Waarom goede tekst begint én eindigt met koffie

Koffie? Heerlijk. Zwart graag. Of, als het een dubbele espresso mag zijn, dan graag met een ‘mespuntje’ suiker. Het is ook de brandstof waar mijn teksten mee ontstaan. En waar elke goede tekst eigenlijk ook mee moet eindigen….

Een goede tekst, of het nu een verslag van een bijeenkomst is, een productomschrijving op een website óf de voice-over van een animatie: altijd heeft een tekst een doel. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk gaat dat nog wel eens mis. Je leest een prachtig epistel, maar na de slotconclusie blijf je als lezer wat ontdaan achter… wat moet ik nu, nu ik dit weet?

Een goede tekst heeft een doel, een call-to-action nodig. Je wilt je lezer immers in beweging krijgen. En dat vraagt meer dan een obligate ‘Koop nu’-button. Een call-to-action motiveert je lezer om actie te ondernemen en geeft ook aan wat hem of haar dat oplevert. En dat gebeurt ook al boven die felgekleurde ‘actieknop’. Met bijpassende tekst.

Call-to-actions: Netflix

Mooie voorbeelden? Die zijn er. Neem de homepage van Netflix. Wat ze beloven? Altijd en overal het nieuwe aanbod. Zonder dat je ergens aan vast zit. En dat wordt heel eenvoudig in tien woorden geborgd:

See what’s next.
KIJK WAAR JE WILT. ALTIJD OPZEGBAAR.

Simpel en duidelijk dus. Iedereen kent Netflix inmiddels en het bedrijf vertrouwt er vervolgens op, dat je als proef-abonnee wel blijft hangen.

CTA Spotify

Spotify pakt het duidelijk anders aan. Maar wat willen ze nu eigenlijk? ‘Muziek voor iedereen’ en twee buttons, waarbij de ‘gratis’-button een veel opvallender kleur kreeg. Dus Spotify heeft het liefste dat we niet betalen? Ik krijg ook geen informatie of motivatie om voor de betaalde account te kiezen. Gemiste kans… Waarom heb ik eigenlijk een Premium account?

Nespresso

Terug naar mijn favoriete onderwerp: koffie. Op de website van Nespresso kan ik de Grand Cru’s van het merk ‘ontdekken’. Puntsgewijs in korte, vlot geschreven tekst krijg ik te lezen waarom ik ‘de beste kwaliteit koffie’ wil drinken. Vervolgens kan ik duidelijk kiezen of ik wil bestellen óf meer wil weten. Ik krijg zin in koffie…

Tijd voor actie

Wil je dus wat van je lezer, zet hem dan aan tot actie. En wees duidelijk wélke actie. Nodig hem uit. Om je product te kopen, of om meer informatie op te halen. Bijvoorbeeld tijdens een vrijblijvende afspraak. Met – inderdaad – een goede kop koffie.

Eens verder praten over je teksten? Samen eens kijken hoe we ze kunnen aanscherpen, voor meer conversie? Ik drink graag een kop koffie met je!

Geen reacties

Plaats een reactie: